zaterdag 15 januari 2011

Zoet & hartige heerlijkheden



Dit is een mooi stevig liefdevol samengesteld kookboek van de eigenaren van Gartine.
Gartine is een kleine lunch/hightearoom in de Taksteeg te Amsterdam.


Kirsten Eckhart en Willem-Jan Hendriks schrijven op een prettige manier over hun ervaringen in Frankrijk, de zoektocht naar een geschikte moestuin (waar ze grotendeels hun producten kweken voor Gartine) en hoe ze begonnen in hartje Amsterdam.

De gerechten in het kookboek zijn Middeleeuws chique met een authentiek hedendaags karakter.

Wat dacht u van: hartige taartjes met raapstelen en munster, tartaar van rode biet met zure haring en aardappel, dikke hangoproom met gedroogd fruit, woudhoning en verse vanille. Heerlijke wat boertige recepten, maar o zo goed uitgebalanceerd! De patisserie is fantastisch en makkelijk te maken.

Een verrassende toegift achterin het boek is de basisreceptuur voor o.a. bouillon, mierikswortelmayo, heerlijke jams en chutneys. Dit geeft een leuke meerwaarde aan het boek en wordt daarmee nog aantrekkelijker om cadeau te geven.

Misschien kan Kirsten wat wijnsuggesties, bij de gerechten van het boek, op de site zetten. Zij is vinologen en vindt het een uitdaging om juiste wijn bij een gerecht te zoeken. Ik vind het altijd wel leuk om te weten of je zoet, droog, wit of rood kan nemen.

Ik heb natuurlijk even de Taksteeg aangedaan. Het is even zoeken, steegje vlakbij Rokin/Kalverstraat, maar dan zit je goed. Heel schattig klein klassiek modern, goed verzorgd tentje.

Reserveren is een must. Dit kan telefonisch. http://www.gartine.nl/

Lunchgerechten zijn heerlijk, de taarten nog lekkerder. De bediening vriendelijk, iets traag. Dus neem de tijd! Er mag geen alcohol geschonken worden, als eigenaar zou ik een glas aanbieden en de prijzen iets omhoog gooien, deze zijn nu echt heeeel schappelijk.

Als je in de buurt bent en tijd hebt om van te voren te reserveren moet je zeker gaan!



1 opmerking:

  1. Hi Jacobien,

    Ik kwam op je site terecht en ik vroeg me het volgende af, wellicht een beetje gekke vraag, maar wie niet waagt, die niet wint.

    Ik ben op zoek naar 't kookboek van Gartine: Zoete en hartige heerlijkheden en ik vroeg me af of je die nog hebt en of je hem evt zou willen verkopen?

    Mijn zusje is namelijk Gartine fan van het eerste uur en ik zou het geweldig vinden om het haar kado te kunnen doen.

    Hoor graag van je!

    gr Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen