maandag 22 april 2013

Poulet a l'ail d'orange

Ben benieuwd wat u van dit smakelijke kipje vindt.
-Al mijn recepten zijn richtlijnen. Koken doe je lekker zelf, beetje opletten, vaak proeven dat soort dingen.
Bak/kooktijden zijn vaak aangegeven op de verpakking, let daar in eerste instantie op.
Houd uw pannetjes in de gaten, zo leert u snel recepturen doorgronden en uw eigen stijl is daar!
Ook uw oven is een geval apart. Kijk hoe het ding bakt en braadt en geen gerecht kan u meer foppen.

Ingrediënten:
kip
veel voeten knoflook. Wanneer de knoflook gaar is, dus helemaal zacht verliest het zijn lang aanhoudende smaak/geur.
2 sinaasappels
(beetje gedroogde citroentijm)
klontje boter
flinke scheut olijfolie
zout peper

-Ik gebruik bij het bakken van een kip altijd aluminiumfolie. Hiermee bescherm ik de kip mee tijdens het grootste deel van de baktijd tegen uitdrogen.
Let op: de baktijd verlengt wel met het afdekken. Het geheel moet eerst op temperatuur komen, pak 'm beet een half uurtje.
Er zijn ook goeie kokkies die later de folie eroverheen doen.
-De kip is gaar wanneer uit het dikste gedeelte van de kip, vaak de poot, prikt en er helder vloeistof uitkomt.
Dus wanneer er geen rode vloeistof, bloed meer uit de kip stroomt, doe ik in de oven onder de grill.
Ik blijf erbij staan!

Aan de slag:
Oven voorverwarmen om 180 graden.
-Leg de kip met de borst naar beneden in de braadslee/pan en druk 'm plat. U hoort het kraken? ja klopt.
De borst is nu iets beter beschermd tegen uitdrogen. Aan het eind van de baktijd draait u t kippie om.
Iedere kant even lekker bruinig grillen.
-snij de sinaasappels door en pers ze uit boven de kip.
-halveer de voeten knoflook. 't kontje blijft vaak intact, de andere halve teentje komen los en die stop je in de sinaasappelhelften.
-Vergeet niet het kontje knoflook om te draaien, anders karamelliseren ze niet en zijn ze minder snel gaar/zacht.
-besprenkel geheel met, kruiden, zout peper, olijfolie.
-doe een paar kleine klontjes boter in de sinaasappel met knoflook.
-afdekken met alu-folie en de oven in.

Baktijd van dit recept is ongeveer:
30 minuten opwarmen onder folie;
60 minuten onder folie en
een paar minuten per kant onder de grill.

 www.poelier.nl
Het is echt handiger om hier te kijken dan mijn prietpraat over baktijden te volgen, maar blijf opletten.
Bij een gare kip valt het vlees van het bot.

Wat eten we erbij?
salade,
kleine krieltjes of rode rijst
U eet erbij wat u lekker acht.

Bon appétit!






 

2 opmerkingen:

  1. Ik ben gek op kip. Grote probleem vandaag de dag is alleen waar haal ik kip met smaak vandaan? Tot nu toe alleen nog de Bresse-kip. Daarvoor moet ik naar de Hanos (vaak te ver weg). Zelfs de label rouge kippen vind ik geen smaak meer hebben. Waar haal jij je kipje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Nell, het is een lastige vraag en het houdt me bezig! Ik ben al bij de poelier geweest om navraag te doen, maar ben er niet uit. Binnenkort ga ik een echte, Nederlandsche biokip proberen. Ik hou je op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen