vrijdag 21 juni 2013

Zomers pakketje met zalm

Snel zalmhapje met de zuivere smaak van aardbei, rozemarijn en tijm.
LINK
De truc bij dit gerecht is:
Geen zout en geen citroen gebruiken in de pakketjes zalm. 
Citroen gaart de zalm te snel en 
zout vermaakt de delicate smaak van aardbei en de verse kruiden tot een jus.
Op het bord zout toevoegen op de zalm is geen probleem. 
 
Het 'op smaak' zijn/maken van gerechten is een schone zaak. 
Bepaal uw eigen hoeveelheden.
Proeft u de ingrediĆ«nten nog? Dan zit u snor. 
 
 --ZOUT-gebruik:
Ik kook zelden met zout, maar er staat wel zout op tafel.
Mijn gezin ende gasten mogen zelf toevoegen wat mist.
Ik heb gemerkt dat ons zout gebruikt is verminderd.
 
Wat heeft u nodig:
PER PERSOON
verse zalmmoot 100-150 gram
2 a drie aardbeien 
2 takjes tijm
2 takjes rozemarijn
extra vergine olijfolie
Peper

Dit gerecht kunt u goed combineren met rijst of quinoa en een frisse komkommersalade of natuurlijk met alles waar u zin in heeft. 
 
Gereedschappen:
aluminiumfolie
ovenvaste schaal/blik
oven
 
AAN DE SLAG 
1) Oven voor verwarmen op 180 graden.
2) ovenschaal klaar zetten;
3) stukken aluminiumfolie op maat scheuren.
Mocht je de pakketjes direct in de oven leggen zonder schaal, doe dan een dubbele laag alu-folie. Zonde als ze onderweg naar 't bord scheuren en de inhoud over je nieuwe jurk druipt.
4) Op een rijtje: alle zalm-moten op alu-folie leggen, 1 zalm moot per alu-folie.
5) olijfolie er overheen sprenkelen
6) aardbeien halveren en erbij leggen
7) takjes kruiden er bij leggen
8) peper er op draaien (las ik laatst in een kookboek: 'draai er drie keer peper op'. Ik denk slecht vertaald uit het Engels).  
9) pakketje dicht frommelen met een lucht gaatje. Ik laat er altijd eentje open, dan kan ik spieken of 'ie klaar is.
10) in de ovenschaal leggen en in de oven doen.
11) 10 minuten, kijken of ze gaar zijn. In mijn oven zijn 2 pakketjes in 10 minuten gaar.
12) 15 minuten kijken... etc. etc. 
Ik weet niet voor hoeveel mensen u pakketjes maakt, dus blijf zelf checken.
Dat de oven iets afkoelt als u checkt is helemaal niet erg (bij cake-bakken wel, dan zakt 'ie in).
U haalt de pakketjes er uit als ze zijn zoals op de 3e foto.



- 1 -

- 2 -

- 3 - 

- 4 -



7 opmerkingen:

  1. Hmm bijzonder gerecht. Het leest lekker in ieder geval.

    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Elisabeth.
      Ja, is weer eens wat anders ; )
      De kinderen zijn er ook dol op.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor je inzending, Jacobien. Een apart en lekker hapje heb je gemaakt. Ik ga zeker een keertje proberen. En mooie foto's ook.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel. Hoop dat het je smaakt. groet, Jacobien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee, Cobuse.
    Ik ga het zeker binnenkort proberen. Ik werk tegenwoordig vaak met een elektrische thermometer om te kijken wanneer vis gaar is. Ik steek de thermometer in een de vis en haal de vis uit de oven wanneer die 55-60 graden is.
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi, deze combi kende ik (nog) niet, maar zeker de moeite van het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop het Nell. Wellicht niet ieders favoriet, maar hier is de combi goed ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen