dinsdag 28 augustus 2012

'Bloody' Gazpacho


Bloody Gazpacho
Alles vers (i.t.t. zoveel mogelijk uit de voorraadkast:'Bloody' Gazpacho uit de voorraadkast... )







Gazpacho is een Spaans (voor)gerecht. Al voor de Romeinse tijd maakten de Spaanse herders een soort gazpacho, want deze soep stilt de honger lest de dorst en voorziet het lichaam van de nodige vitamines en zout (wikipedia). Men maakt de soep van groenten, meestal met veel komkommer en tomaat en wordt ijskoud geserveerd. 
De naam gazpacho komt van het Latijnse woord caspa wat staat voor restant of kleinigheid. 

Ik heb een aantal web-recepten naast elkaar gezet, om me te oriënteren op het gebied van de gazpacho. 
De Nederlandse uitspraak wordt hier thuis gebezigd, gazpatso. Bekt zo lekker.
Het recept is simpel geworden. My secret ingredient is wodka.
Wodka versterkt de smaken en voegt een eigen frisheid toe, althans dat vind ik.

De variaties: beetje meer brood, wit/bruinbrood, in melk of water, meer komkommer, meer tomaat. Dat is echt aan u en volledig gebruikelijk. Pas een klein beetje op met toevoegen van andere groentes en kruiden, voor je ’t weet heb je een kouwe groentesoep.

Enfin dit is het geworden mijn recept.

2 personen, redelijke kom soep. En misschien voor de volgende dag nog een klein kommetje. 

Gereedschappen:
Bekermixer / blender. Staafmixer zou ook moeten kunnen.
Knoflookpers

Ingrediënten:
1 komkommer
1 rode paprika
1 gele paprika
1 kilo rijpe tomaten
Halve theelepel Chilivlokken in borrelglaasje vol wodka (40ml)
100 gram bruin zwaar brood, weken in water en uitknijpen
2 tenen knoflook. De knoflook voegt een heerlijk scherpe smaak toe. Dus ik zou zeggen, voor wie kookt u? En voeg navenant de knoflook in grote of minder grote hoeveelheden toe.
120 ml extra maagdelijke olijfolie
Halve citroen
Zout
Peper
Basilicumblaadjes

Aan de slag:
-Doe in een borrelglaasje de wodka en de chilivlokken. De smaken van de chilivlokken komen zo sneller los.
-Brood weken in koud water en uitknijpen voor je het in de mixer doet. Je hoeft niet zo erg je best te doen met dat uitknijpen dat de stukjes geweekt brood door je keuken vliegen, een beetje extra water kan de gazpacho wel hebben.
-Ontpit de tomaten, tsja dat had u niet gedacht he? En da’s wel even een klusje. De blender slaat de pitjes stuk, waardoor er een bittere smaak kan ontstaan.
Ik eet de hartjes op, wat zeg ik, ik slurp ze op. Per slot is de tomaat een echte 
poor man’s oyster ;-). Enfin alles in het nette. U ontpit dus de tomaten. 
-Snij verder alles in redelijk kleine stukken.
-nu alles in de blender
-pers de knoflook uit boven de blender en mixen maar tot helemaal fluweelzacht;
-Even proeven en op smaak maken met citroen, zout en chili of peper;
-eventueel zeven, vooral de paprika geeft harde schilletjes.
-Nu flink laten koelen in de ijskast, minstens 2 uur. Heb je haast maak dan een plekje vrij in je vriezer, maar vergeet de tijd niet! 
Garnering:
Er wordt van alles gebruikt om de gazpacho te garneren. Van fijn gesneden uitgebakken spekjes tot gewoon een paar blokjes komkommer met peterselie. Ik heb een paar basilicumblaadjes gesnipperd. Alles kan als de smaak van de garnering maar iets toevoegt aan het geheel.

En wat serveert u erbij?
Brustini's wellicht.

5 opmerkingen:

  1. jáááá, vodka in de gaspatsjo! Ik ken de truc al jaren. Zonder vodka geen gaspatsjo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Nell. Heerlijk he zo een tik er in. En ik maar denken dat ik 't bedacht had...
      Heb jij nog iets, wat je anders doet de Bloody Gaspatsjo?

      Verwijderen
  2. Moeten we dit niet gewoon een Bloody gazpacho noemen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja. zo gaat 'ie de boeken in, goed plan! Mille grazie.

      Verwijderen
    2. Fijn plan, Antoinette! Gaan we patent op aanvragen

      Verwijderen